Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Koordinerende enhet i Helse Stavanger

Koordinerende enhet er organisatorisk lagt til samhandlingsseksjonen under fag- og foretaksutvikling, men med virkeområde på tvers av klinikkene i Helse Stavanger.

Mona Plener Sandved
Rådgiver, Koordinerende enhet, Helse Stavanger

Telefon: 45 04 37 39

Ring ReHabliteringstelefonen 800 300 61 for råd og veiledning om habilitering og rehabiliteringstjenester​.

Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering er organisatorisk lagt til samhandlingsseksjonen under fag- og foretaksutvikling, men med virkeområde på tvers av klinikkene i Helse Stavanger. Rådgiverstillingen i koordinerende enhet, Helse Stavanger er bindeledd til Regionalt kompetansesenter for habilitering og rehabilitering i Helse Vest.

Oppgaver for koordinerende enhet er forankret i "Lov om spesialisthelsetjenesten", "Lov om kommunale helse og omsorgstjenester" og i "Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern".

Oppgaver:

• Ha en generell oversikt over habiliterings- og rehabiliteringstiltak i helseregionen.
  • Bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter med behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering.
  • Ha oversikt over og nødvendig kontakt med habiliterings- og rehabiliteringsvirksomheten i kommunene.
  • Ha overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan. Det innebærer å ta imot meldinger om behov for individuell plan - og å sørge for at det blir utarbeidet rutiner og prosedyrer for arbeid med individuell plan.
  • Ha overordet ansvar for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorer.

Habilitering og rehabiliteringstilbud

En av oppgavene til koordinerende enhet er å ha oversikt over habiliterings- og rehabiliteringstiltak i helseregionen.
Habilitering og rehabiliteringstilbud
Pasient får hjelp til å kutte en agurk

Koordinerende enheter i kommunene

Koordinerende enhet i Helse Stavanger og koordinerende enheter i kommunene har gjensidige kontaktpunkt med habilitering og rehabilitering som hovedfokus.
Koordinerende enheter i Helse Stavanger foretaksområde
Kommunevåpen

Individuell plan og koordinator

Alle pasienter og brukere som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP). Uavhengig av om pasienten/brukeren ønsker en IP, skal det tilbys koordinator i spesialisthelsetjenesten og/eller kommunen.
Individuell plan og koordinator
Folk står sammen i en gruppe og har en samtale

Fagnettverket Møteplassen

Hovedformålet med Møteplassen er å legge til rette for samhandling mellom koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering og samarbeidspartnere.
Møteplassen
Samlende hender